به ما ملحق شو!
تماس با ما!
ما رو دنبال کن!
استفاده غیر تجاری
برج خلیفه دبی
برج خلیفه دبی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه برج خلیفه دبی

برج خلیفه در ابتدا با نام برج دبی شناخته می‌شد؛ اما در زمان افتتاح رسمی آن در سال ۲۰۱۰ به برج خلیفه تغییر نام پیدا کرد. کلمه «خلیفه» از نام شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم، حاکم ابوظبی و امارات متحده عربی گرفته شده است. در زمان ساخت برج خلیفه و دیگر پروژه‌های عمرانی در دبی، بحران اقتصادی باعث شد که کارهای ساخت‌وساز در آستانه تعطیلی قرار بگیرند. در این زمان سخت، ابوظبی بود که به کمک دبی رفت و همین موضوع دلیل اصلی تغییر نام برج به حساب می‌آید.

برج خلیفه در کنار دریاچه و در نورپردازی شب

دولت دبی تصمیم به ساخت بلندترین ساختمان جهان گرفت و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. دبی می‌خواست گردشگری را به دومین صنعت امارات تبدیل کند تا وابستگی به تجارت نفت کاهش یابد.

۲. ساخت برجی با این عظمت می‌توانست هویت شهر و شهرت آن را تا حد زیادی در جهان بهبود بخشد و توجه جهان را به خود جلب کند.

۳. عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خاورمیانه بازگرداند؛ همان طور که هرم بزرگ جیزه در مصر برای بیش از ۴,۰۰۰ سال این عنوان را در اختیار داشت.

۴. حاکم دبی یک بار در توییتی گفته بود که ایده ساخت برج خلیفه در زمان بازدید از ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک در چند دهه در ذهنش ایجاد شد؛ سازه‌ای که در آن زمان بلندترین ساختمان جهان محسوب می‌شد. او که عمیقا تحت‌تاثیر این سازه قرار گرفته بود، به فکر ساخت بلندترین سازه جهان در سرزمین خود افتاد.

برج خلیفه توسط «آدریان اسمیت» (Adrian Smith) از شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) در شیکاگو طراحی شده است. پروژه‌های قابل‌توجه دیگری مانند برج جین مائو، مرکز گرینلند ووهان در چین و برج جده در عربستان نیز در کارنامه کاری او به چشم می‌خورند.

برج خلیفه در کنار سازه های دیگر دبی

«شرکت اعمار» ( Emaar Properties) که یک شرکت املاک و مستغلات محلی است، توسعه‌دهنده این پروژه بود. این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده‌های املاک در امارات متحده عربی، توسعه بسیاری از آسمان‌خراش‌های دبی را در دست داشته است و اکنون روی بلندترین سازه بعدی جهان موسوم به «برج کریک دبی» کار می‌کند. سامسونگ کانستراکشن، زیرمجموعه گروه سامسونگ، پیمانکار ساخت برج خلیفه بود. پیمانکاران دیگری که به ساخت برج کمک کردند، شامل گروه بلژیکی «Besix» و گروه امارتی «Arabtec» بودند؛ ضمن اینکه «شرکت ساخت‌وساز ترنر» (Turner Construction Company) به‌عنوان مدیر پروژه انتخاب شد.

نورافشانی برج خلیفه در شب

شما به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

(0/0)

ارسال دیدگاه

لغو پاسخ